Obrazárna Pražského hradu | Pražská muzea a galerie

Obrazárna Pražského hradu

Praha i její obyvatelé jsou očarovaní všudypřítomným kouzlem majestátně se tyčícího Pražského hradu. Tato kulturní pamětihodnost, sídlo moci po více než tisíc let a největší funkční hrad na světě, je báječným a nezapomenutelným místem k seznámení s českou kulturou. Na průzkum tohoto rozsáhlého hradu si vyhraďte celý den a nebudete zklamaní, protože celý hradní areál je sám o sobě muzeem pod širým nebem. Přejete-li si zhlédnout též interiéry a impozantní galerie, budou lepší dva dny.

Tato stálá expozice představuje přibližně stovku kvalitních obrazů ze 4000, jež Pražskému hradu patří. Tyto obrazy jsou jednoduše nádherné a představují starobylou a drahocennou sbírku, jež kdysi patřila císaři Rudolfu II., zapálenému milovníku umění a sběrateli veškerých kulturních předmětů. Poklidná a příjemná galerie má tmavooranžově vymalované stěny, dřevěné podlahy, klenuté stropy a tmavě zelenomodré lavičky. Výstava je sbírkou opravdu výjimečných maleb umělců, jako byli Peter Paul Rubens, raný italský manýrista Girolamo Bedoli, Tizian (prý Rudolfův nejoblíbenější umělec), Bartholomeus Spranger, Norbert Grund, Vivano Codazzi, jeden ze zakladatelů architektonické krajinomalby, a řada dalších. Mnohá z děl se zabývají mytologií, například Ovidiovými Proměnami – mimo jiné Diana překvapená Aktaiónem od Bernaerta de Rijckere, jež znázorňuje Aktaiónovu proměnu v jelena, či Létó a venkované a Filémón a Baukis od Paula Fiamminga (obrazy jsou též alegoriemi vody a ohně). Nenechte si ujít čtveřici nedávno objevených obrazů z původní sbírky Rudolfa II., zapůjčenou k vystavení do příštího roku. Tato malá, avšak elegantní klasická sbírka rozhodně stojí za návštěvu. Vstup do obrazárny je v pondělí večer od 16 do 18 hodin bezplatný.

Pražský hrad, 2. nádvoří, +420 224 373 531, www.hrad.cz

Podobné články